Okviri IT revizije

Published on October 30th, 2010 | by Nermin Catovic

ITIL (IT Infrastructure Library)




Iako je ITIL kreiran prije 20 godina (kasnih 1980ih) ovaj okvir je tek nedavno dobio mjesto i uspostavio sebe kao koristan, praktičan i na globalnoj skali, gotovo nezaobilazan set preporuka i najboljih praksi u upravljanju IT servisima ( IT Service Management ). Kreator ITIL metodologije, British Central Computer and Telecomunications Agency (koja više ne radi pod tim imenom već kao Office of Governement Comerce UK) napravila je prvu listu instrukcija za korištenje IT servisa u kasnim 1980im, koje su sve britanske javne državne  agencije i odjeli trebali pridržavati. Među njima i dobro poznati MI5 Odjel za špijunažu

Od tada, ITIL smjernice su konstantno unaprijeđivane, širene i poboljšavane tako da danas predstavljaju generalno prihvatljive standarde za upravljanje IT uslugama u svijetu, razvijenim do te granice da dobavljači čak nude opremu i servise koji su u potpunom skladu sa ITIL metodologijom. IT Service Managment Forum (ITSMF) je neprofitna organizacija koja brine o poboljšavanju praksi korištenja i upravljanja IT servisima kao i napretku ITIL metodologije.

ITIL je takozvani top-down pristup ili više orjenisan ka biznisu sa strane IT menadžmenta koji stavlja naglasak na stratešku vrijednost biznisa sa ITa i potrebu da „dostavi“ njegove visokokvalitetne usluge. Kao dodatak tome ITIL pruža kompletne smjernice i preporuke koje ciljaju na posao zaposlenika, funkcioniranje procesa i korištenje informacionih tehnologija kao i pružanje kvalitetnih usluga.

ITIL u sebi objedinjuje i smjernice koje su bazirane na najboljim praksama menadžmenta IT usluga u javnim i privatnim organizacijama u svijetu. ITIL se sastoji od formalnog seta knjiga koje su prepisane instrukcijama za pružanje kvalitetnih IT usluga i procedura, opreme i aktivnosti koje podržavaju IT. Organiziran kao set knjiga, ITIL je skladište najboljih praksi u pružanju, dostavljanju, podršci i upravljanju IT usluga. Kao dodatak tome ITIL pruža detaljne instrukcije i smjernice kako da procijenite kvalitet usluga, kako da upravljate dostavljanjem usluga i konačno kako da upravljate kompletnim skupom IT usluga.

Jedna od veoma korisnih funkcija za svaki proces koje revizor usluga moze procijeniti u skladu sa ITIL preporukama su ocjene od 0-5 kao kod CobiTa, koje procjenjuju zrelost modela/sistema koji se koristi što u konačnici omogućava procjenu kvaliteta kompletnih IT usluga, podrške i manadžmenta.

ITIL se pretežno koristi u Evropi, najčešće u javnom sektoru za čije potrebe je i kreiran.

Jedini trenutno validni internacionalni standard za menadžment informacionih servisa je ISO/IEC 20000:2005 IT Service Management System (baziran na BS15000) koji je gotovo u potpunosti preuzeo ITIL terminologiju i domen djelovanja tako da se ITIL može smatrati de facto standardom.

Prva verzija ITILa kreirana je 1986 godine i sadržavala je 40 knjiga kroz koje su propisane mnoge prakse i preporuke za korištenje informacionih tehnologija i ova verzija je bila validna do 1999. godine. Slijedeća verzija ITILa se sastojala od 8 knjiga or kojih su 2 već bile redovno korištene i veoma popularne: Support Services i Service Delivery ( Usluge/servisi za podrška i dostavu).

Trenutno validna treća verzija ITILa koja je kreirana i puštena sredino 2007 godine sastoji se od 5 knjiga i 5 ključnih procesa: strateške usluge, usluge projektiranja, servis tranzicije, servis rada i stalno poboljšanje usluga. ITIL v3 je procesno orjentisan okvir koji je dalje usklađen sa okvirima kao što su CobiT, ISO/IEC 20000 standardom, i regulatornim zahtjevima SoX, Basel II itd.

 

Tags: , , , , , , , , ,


About the Author

Osnivač portala itrevizija.ba i pristalica edukacije kroz besplatne članke, materijale i međusobne diskusije. Zainteresovan za područja IT revizije, informacione sigurnosti, zaštite podataka, implementacije ISO standarda, kontinuiteta poslovanja i projekt menadžmenta.



Back to Top ↑

UA-16409049-1